In-store marketing aneb Jakou reklamu jsme ještě neprokoukli?
Vice-prezident středoevropské pobočky světové asociace POPAI, Daniel Jesenský, měl u studentů MKPR přednášku na téma In-store margetingu. Vysvětlil nejen, co in-store marketing je, ale studenti také získali povědomí o tom, jak dokonale nás firmy, výrobci a dodavatelé znají a jak dokáží naše nákupní chování ovlivňovat.
In-store marketing je jeden z nástrojů marketingové komunikace, který na nakupující působí v místě prodeje. Jsou to veškeré propagační aktivity firem a výrobců: výrobky na propagačních stojanech, upoutávky v regálech, reklamní fotky na podlaze či reklamní ostrovy v nákupních uličkách. Konkurence je vysoká a každý výrobce se snaží „zviditelnit“ svůj výrobek a nepřímo přesvědčit nakupujícího, aby si ho koupil.
Dalším z úkolů in-store marketingu je stimulovat zákazníka k tzv. impulsivnímu nákupu. To je nákup, který jsme neplánovali a rozhodli jsme se jej uskutečnit až v obchodě. Pokud jste šli koupit chleba a vracíte se s nákupem v hodnotě pěti set korun, nakupovali jste impulzivně. Je zajímavé, že až 74 % nákupu rozhodujeme na prodejní ploše. Mít kreativní TV reklamy a billboardy je skvělé, ale v okamžiku, kdy je náš výrobek v obchodě skoro neviditelný, těžko bude nakupující chodit po obchodě a hledat jej. Je dokázáno, že pouze 6 % zákazníků je ochotných rychloobrátkové zboží hledat v případě že může zakoupit některý z jeho substitutů.
Jak vhodně implementovat?
Myslíte si, že je rozmístění zboží v obchodech náhodné? Rozhodně ne. Vše se má svůj smysl a strategii. Podstatná je otázka druhotného umístění výrobku například na prodejním stojanu (měl by být po směru dráhy nakupujícího, měl by být dobře viděn ideálně z 360°atd.) a zároveň v patřičné sekci musí být relevantní. Důležitý je také zpracovaný design POP prostředku aby zákazníky efektivně informoval, nebo inspiroval, případně pobavil. Neméně důležitá je také struktura vystavení skupin zboží , ideálně vertikálně a ve výšce očí. Klíčem ke správné exekuci je přesná znalost zákazníkova chování. Bez ní se in-store marketing neobejde. Proto je zapojován ve značné miře marketingový výzkum v kombinaci například s psycho-behaviorálními, etnografickými, nebo antropologickými přístupy.
Význam a investice do in-store marketingu neustále narůstají. Je totiž efektivní, dobře měřitelný a hlavně působí na nakupující v „momentě pravdy“,v okamžiku kdy se mohou podle reklamních informací rozhodovat a pořizovat propagované produkty. Průzkum České marketingové společnosti kontinuálně potvrzuje, že například na rozdíl od TV reklamy a billboardů, kterými jsou zákazníci dlouhodobě přesycení, in-store marketing vnímají pozitivně, jako pomocníka a zdroj informací ve správný čas, na správném místě.
Dobrý den,
přednášejícího p. Jesenského osobně znám a mohu s čistým srdcem potvrdit, že se jedná o jeho z největších odborníků na danou problematiku současnosti.
Berme jako čest moci se účastnit jeho přednášek.
S úctou,
Petr