Vysoký počet studentů ohrozí elitnost
Ačkoli už nejsem studentkou FSV UK – nebo snad právě proto – vnímám to, zda je „elitní školou,“ velmi silně. Musím souhlasit s názory kolegů studentů, kteří se vyjadřovali dříve než já: image elitnosti je minimálně díky UK i díky „mediální profláknutosti“ pedagogů nezpochybnitelná. Jako absolventka IKSŽ si nemůžu stěžovat ani na uplatnění absolventů – jen v málokterém populárnějším médiu nenarazím na své spolužáky.
Mám ale poněkud vyhraněnější názor na otázku počtu studentů. Jako příklad použiji obor, který znám nejblíže. V žurnalistice (mám zkušenost s její bakalářskou variantou) je bezpodmínečně nutné, aby výuka byla individuální. Počet 60 studentů v ročníku je na hranici kapacitních možností fakulty – a nemluvím jen o tom, že studenti televizní či rozhlasové specializace musí mít k dispozici techniku.
Učení se novinařině spočívá především v individuální práci, v seminářích, kde začínající žurnalisté získávají zpětnou vazbu od pedagogů i spolužáků. Celkový rozhled v oboru i mimo něj pochopitelně poskytují přednášky, těžiště studia ovšem spočívá v komunikaci. Pokud by se tedy měl zvyšovat počet studentů v tomto oboru, bude to rozhodně na úkor kvality vzdělávání – což v důsledku image školy nepřidá. (Nemluvím záměrně o mediálních studiích - tento obor je přípravou na vědeckou práci, a proto u něj o nutnosti individuálního charakteru studia není pochyb, stejně jako u jiných navazujících magisterských programů.)
Žurnalistika je ovšem pouze nejflagrantnějším příkladem toho, jak by mohla FSV uškodit proměna ve školu s masovou studentskou základnou. Znám studenty, kteří zakusili rozdíl mezi atmosférou na FSV a na VŠE - a málokdo z nich má pocit, že ho ve „velkovýkrmně mozků,“ v anonymním prostředí ekonomky vzdělají lépe.
Neumím si představit, jak by se dalo předejít odcizení mezi studenty a učiteli, pokud by se počty vzdělávaných dramaticky zvýšily. Právě tím by ale FSV přišla o mnoho z toho, co ji odlišuje od podobně zaměřených škol, čím je lákavější pro ty „lepší“ ze zájemců o ekonomii nebo mezinárodní vztahy. A právě na kvalitní studenty a absolventy je škola hrdá, o čemž ostatně rád nadšeně vypráví i pan děkan.
PS: Předpokládám nevyřčenou otázku: Kde na „komorní školu“ vzít? Odpověď není jednoduchá. Kromě snah o změnu koeficientu finanční náročnosti pro žurnalistiku je řešení především to, které zde už bylo jednou zmíněno: vydat se cestou research fakulty.
Karolína Kučerová
autorka studovala v letech 1997-2003 IKSŽ